O ŠKOLCE
PROVOZ ŠKOLKY
Školní rok začíná 1.9. a končí 31.8. následujícího kalendářního roku. V měsíci červenci je školka uzavřena. V srpnu je školka po dobu 4 týdnů otevřena v rámci prázdninového provozu, přesný plán rodiče obdrží na úvodní schůzce v měsíci září. Provoz školky je od 7.00 do 16.30 hod.
Vyzvedávání dětí:
Po obědě 12.30–13.00 hod.
Odpolední 15.00–16.30 hod. (školka i zahrada se uzavírá v 16.30 hod., je tedy nutné vyzvednout dítě s jistým předstihem)
Při vyzvedávání předá učitel dítě jen zákonným zástupcům nebo osobám jmenovitě uvedeným v evidenčním listu dítěte, jiným osobám nemůže být dítě vydáno.
Průběh dne:
7.00 – 8.45 volná hra a jiné činnosti podle zájmu dětí, společná činnost
dle týdenního programu
9.00 – 9.20 pohybová hra
9.20 – 9.40 svačina
9.40 – 10.00 komunitní kruh
10.00 – 12.00 pobyt venku
12.00 – 12.30 oběd
12.30 – 13.00 příprava na odpočinek
13.00 – 14.30 odpolední odpočinek
14.30 – 16.30 svačina, volná hra a činnosti podle zájmu dětí
Průběh týdne:
pondělí: prostorové tvoření
(modelování, vystřihování, lepení, práce s voskem aj.)
úterý: práce s potravinami
(pečení, příprava svačinky, krájení zeleniny na polévku, příp. vaření a pečení venku na kamnech a v peci)
středa: celodopolední pobyt venku
(zejména výlety v okolí školky 8.00 – 11.45 hod. – příchod nejpozději do 8.00 hod.)
čtvrtek: malování akvarelovými barvami
pátek: volná hra, péče o prostory třídy, oprava hraček či vytváření nových EURYTMIE (dolní třída 8.30 – 9.00 hod., horní třída 9.00 – 9.30 hod.)
Doplňkové aktivity:
Dětská jóga, ve vybrané dny v rámci pohybové hry.
Výuka anglického jazyka, jako volitelná činnost v odpoledních hodinách.
Kontakty:
Mateřská škola U oveček
školská právnická osoba zapsaná v rejstříku škol a školských zařízení
(dříve pod názvem Soukromá mateřská škola Plzeň-Božkov)
adresa: Božkovské náměstí 576/2a, 326 00 Plzeň
IČ: 71341234
IZO: 691001979
číslo bankovního účtu: 2802025604/2010
email: info@skolkauovecek.cz
Zřizovatel školy: 21th Promotions, a.s., IČ 27808688, se sídlem Jablonského 604/7, 326 00 Plzeň
Vzdělávací principy
Vzdělávací programy založené na waldorfské pedagogice se mohou lišit podle země, kultury, velikosti skupiny, věkového rozmezí a individuálního vzdělávacího přístupu. Při zachování této různorodosti sdílí waldorfská pedagogika určité základní charakteristiky:
- Milující zájem a přijetí každého dítěte.
- Dítětem iniciovaná a řízená hra (volná hra), ke které mají děti dostatek jednoduchého materiálu, je považována za nejdůležitější „program“ či aktivitu malých dětí. Volná hra je doslova prací malého dítěte a umožňuje mu zažívat a pochopit svět a život.
- Uvědomění, že malé dítě se učí skrze nápodobu, skrze různorodé smyslové zkušenosti a skrze pohyb. Přirozeností dětí je objevovat své životní a sociální prostředí, které by mělo nabídnout hranice, strukturu a ochranu, ale zároveň i příležitost setkat se s výzvami a rizikem.
- Zaměření se na skutečné, reálné zkušenosti namísto umělých, virtuálních, podporuje dítě k budování zdravého vztahu se světem.
- Umělecké činnosti jako vyprávění, hudba, malování, rytmické hry nebo modelování pěstují zdravý rozvoj představivosti a tvořivosti.
- Smysluplné praktické činnosti jako vaření, pečení, zahradničení, řemeslo a péče o domácnost poskytují příležitosti k rozvoji postupně se rodících lidských schopností. Je kladen důraz na životní proces, nikoli na učební výsledky.
- Předvídatelný rytmus dne, týdne a roku poskytuje bezpečí, dává pochopit vzájemné souvztažnosti a celistvost života. Slavnosti a svátky jsou slaveny podle kulturního a zeměpisného kontextu.
Uznáváme, že zdravý vývoj dítěte se plně uskutečňuje ve společenství lidí, mezi nimiž panují zdravé sociální vztahy ve všech rovinách: mezi rodiči, učiteli a dětmi. Waldorfští učitelé se snaží vytvořit taková vědomá, spolupracující společenství. Vnímají vlastní počínání jako součást celosvětového kulturního impulsu.
Základní charakteristika waldorfské pedagogiky předškolního věku
Budoucí vývoj každého jednotlivého dítěte a lidskosti jako takové záleží na zdravých zkušenostech v prvních sedmi letech života. Atmosféra láskyplné vřelosti a vedení, která vytváří radost, úžas a úctu, podporuje takový zdravý vývoj. Nejzákladnějším aspektem práce s malými dětmi je vnitřní přístup učitele, který poskytuje předobraz pro dětskou nápodobu. Tudíž práce waldorfského učitele vyžaduje neutuchající proces zkoumání a sebevzdělávání, včetně studia antroposofie, meditační praxe, umělecké a praktické činnosti.
Ve waldorfských školkách a jeslích, dětských centrech, rodičovských a mateřských centrech a dalších zařízeních, jsou budovány základy pro pozdější učení a zdravý vývoj dětí, včetně jejich celoživotního fyzického, emocionálního, intelektuálního a spirituálního růstu.
Toto vzdělávání, které je založené na pochopení vývoje lidské individuality, nabízí ochranu a respekt důstojnosti dětství. Zahrnuje porozumění postupnému vývoji dítěte od doby před narozením až po sedmý rok. Věnuje zvláštní pozornost důležitosti rozvoje chůze, řeči a myšlení v prvních třech letech života.
Waldorfská pedagogika bere v potaz vývojové potřeby různých věkových skupin: vůlí vedenou fyzickou aktivitu v prvních třech letech; imaginativní hru v třech až pěti letech a nakonec stále více badatelsky orientovaný a poznávací přístup k učení v době před nástupem do školy.
Prohlášení, vydané International Association for Steiner/ Waldorf Early Education, jejímž je Asociace Waldorfských mateřských škol ČR členskou organizací.
Přeložila Johana Passerin
Zdroj: www.iaswece.org.